De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Jeannet Jong - WaarBenJij.nu De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Jeannet Jong - WaarBenJij.nu

De eerste week zit erop!

Door: jeannet

Blijf op de hoogte en volg Jeannet

05 Juli 2013 | Guatemala, Quetzaltenango

Het is hier nu vrijdagmiddag en mijn eerste week zit erop. Om te beginnen moet ik eerst iets rechtzetten, mijn kamer mag dan wel deprimerend zijn, het eten wat Sonia, mijn gastvrouw, maakt is heel goed. Elke dag maakt ze er weer iets moois van en hoewel ik het niet altijd lekker vind (soort havermoutpap, bloempap in de ochtend...) is het wel goed en echt guatemaalteeks.
Zo, dat moest ik even kwijt.

Dinsdag begon ik op de school met een uitstapje, een soort van ´boomplantdag´. Met 70 kinderen/begeleiders in een oude gele amerikaanse schoolbus de bergen in. Na een uurtje dreigde het uitstapje in het water te vallen want de bus wilde de berg niet meer op en er kwam een hoop herrie en rook uit de motorkap.... De bus liet zich langzaam weer achteruit glijden tot een vlakker gedeelte waar we de boompjes hebben geplant. Een half uurtje later kwam de bus weer aanrijden en dit keer lukte het met een hoop gekreun om de berg op te komen en hebben de kinderen zich in een soort park nog prima kunnen vermaken. Alles bij elkaar toch een leuke ochtend.

Woensdag ben ik dan echt begonnen. Het is een school van de overheid en er komen zo´n 170 kinderen (in 9 klassen). De eerste ochtend zal ik niet snel vergeten; wat een chaos. Het lijkt of ietereen maar wat doet, kinderen die schreeuwen en elkaar slaan, leerkrachten die schreeuwen tegen de kinderen.... Na een ochtend was ik helemaal gesloopt; en dat wilde ik dan 4 weken gaan doen?
De dagen daarna realiseer ik me dat het ook niet meevalt om hier als juf te werken. Veel kinderen hebben een hele moeilijke thuissituatie, er zijn veel gedragsproblemen, nauwelijks materiaal en het gebouw is somber en oud (deze week hebben de muizen de voorraadkast leeggeplunderd). Veel kinderen komen niet naar school. Mijn klas telt 17 kinderen maar gemiddeld kwamen er maar 8 opdraven en vandaag zelfs maar 5. Waarom de kinderen niet komen...ouders moeten werken, zijn ziek of brengen hun kind gewoon niet.
Toch waren er deze week ook hele leuke momenten. De kinderen zijn leuk en eigenlijk ook lief (al zijn ze vervelend) en met de leerkracht heb ik vandaag heel leuk kunnen praten. Opvallend veel kinderen met Downsyndroom hier. De school staat naast de dierentuin, dus regelmatig even een uitstapje met de kids.

Donderdagmiddag was er een soort van teamvergadering en werd me gevraagd om te vertellen over het onderwijs in Nederland en uitleg te geven over de materialen die ik had meegenomen. Heel intensief (alles in het spaans) maar ook leuk, want het werdl heel erg gewaardeerd. En een leuke manier om mensen te leren kennen; een leerkracht nodigde me zelfs uit om volgende week bij haar thuis te komen eten.
Er is afgesproken dat ik de komende 3 weken met alle leerkachten een paar dagen ga samenwerken, dat betekent 2 dagen in elke groep.
Leuke afwisseling lijkt me.

Het is nu vrijdagmiddag en ik zit in het internetcafe van de taalschool die verbonden is met de organisatie waar ik voor werk. Zodoende mag ik gebruik maken van internet maar mag ik ook mee met excursies, naar filmavonden en andere activiteiten die worden georganiseerd en waar ik ook dankbaar gebruik van maak.
Dit weekend ga ik naar Antigua, een stadje 4 uur met de bus hier vandaan. Vandaar uit ga ik mee met een wandeltocht naar de Pacaya, één van de drie actieve vulkanen in Guatamala.
Niet slecht he!

Groetjes en liefs,

Jeannet




  • 07 Juli 2013 - 02:00

    Bert Janice Quinn En Fyona:

    Hei zus,

    Leuk om je ervaringen te lezen. Gelukkig valt het allemaal wel mee na je eerste indruk. Maar dit heb je weleens vaker meegemaakt en je slaat je wel altijd weer doorheen. En de Guatemaalse havermout vind je na 3 weken echt wel lekker....hihihi. Het is een leuk idee wetend dat je niet ver van ons vandaan bent. We wensen je nog heel veel plezier en succes en kijken uit naar je volgende reisverslag.

    Liefs uit Curacao

    Bert, Janice, Quinn en Fyona

  • 08 Juli 2013 - 11:46

    Pieter En Rita :

    Hallo zus,
    Leuk om je verhalen te lezen en dat je het naar je zin hebt.Hebben het druk met lezen van de enthousiaste verhalen van jouw en vanuit curacao maar wel heel leuk.
    Hier gaat alles zijn gangetje.Het is hier mooi weer en het blijft ook nog wel even zo volgens de berichten.
    Jammer dat je via je Hotmail niet te bereiken bent.
    we hopen dat je nog een fijne tijd daar hebt en geniet er van.
    veel succes en we zijn trots op je.
    groeten en veel liefs uit Oldeholtpade

  • 10 Juli 2013 - 13:15

    Suzanne & Peter:

    Hallo Jeannet

    Wow ! Tenminste is het niet saai bij jou :-) Ik zou niet weten waar ik moet beginnen met z'on chaos. Maar ik vind dat je het toch goed allemaal over je heen laten, en genieten van de mogelijkheden dat je daar hebt. Ook fijn dat je iets voor de kinderen daar kunnen betekenen, ik kan me voorstellen dat het toch heel moeilijk, heel emotioneel is om het leven van deze kinderen te zien.

    Tja Pap is niet voor iedereen. Ik heb een idee, neem je Pap mee voor de muizen dan gaan ze het voorraadkast niet meer leegeten. :-)

    Maar serieus, ik vind het super wat je doet, je moet toch een heel sterk persoon zijn om zoiets te ondernemen.

    Pas goed op je zelf wat met gevaarlijke bussen, muizen, vulkanen enz. en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Veel liefs
    Suzanne (en groeten van Peter)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeannet

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 45134

Voorgaande reizen:

11 April 2019 - 03 Mei 2019

Drie weken in Nepal

21 April 2017 - 12 Mei 2017

Oeganda

08 Juli 2016 - 30 Juli 2016

Oeganda

02 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Proyecto Yannick

09 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Mi casa en Ipauratu

27 Juni 2013 - 27 Juli 2013

Guatemala

08 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Met 'Care4theKids' naar Vietnam

Landen bezocht: