Een dag Londonga - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jeannet Jong - WaarBenJij.nu Een dag Londonga - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jeannet Jong - WaarBenJij.nu

Een dag Londonga

Door: Jeannet

Blijf op de hoogte en volg Jeannet

29 Juli 2016 | Oeganda, Kampala

We zijn nu anderhalve week verder, maar omdat ik geen internet had de afgelopen week waren er geen verhalen op mijn blog.
Toch zal ik nu nog iets vertellen over die mooie, bijzondere maar sosms ook gekke weken.

Mijn dag in Londonga begint niet zo vroeg. Pas om 10 uur ga ik naar de school omdat er voor die tijd niet veel te doen is voor mij.
Ik begin samen met Florence bij de jongste kinderen P1 en P2 (ongeveer 6, 7,8 jaar) met Engelse les. In deze klassen zitten 100 (!) kinderen of meer. Een hele uitdaging om hier voor te gaan staan, maar volgens mij vonden ze het ook wel leuk, zo'n rare witte juf. Ik heb Engelse liedjes met ze gezongen, een prentenboek voorgelezen en een soort bingo gedaan; vooral veel vragen stellen en bewegen, dan hou je ze wel betrokken.
Daarna met groepjes langzame lezers extra oefenen en kinderen laten kennismaken met de materialen van choNU.
Na het eten kunnen kinderen komen om te spelen met alle materialen en van 4 tot 6 ga ik Engels lezen met de oudere groepen. Zo is de dag toch lekker gevuld.

's Avonds tussen 6 en half 8 (dan wordt het opeens donker) loop ik een stuk buiten het dorp. Het leuke is dat mensen hier echt de tijd nemen om elkaar te groeten en een praatje te maken. Omdat ik nu steeds meer mensen leer kennen, worden de rondjes steeds langer en gezelliger. Ook de kinderen van de school roepen me of komen naar me toe om me een hand te geven.
Daarna is het tijd om bij buurman Patrick te eten, soms nog even tv kijken bij hem en daarna is de dag weer om.....

Het eerste weekend ben ik in Londonga gebleven, zaterdag naar de markt en zondag met Florence en Andrew naar een doopdienst in hun kerk. Maar liefst 15 kinderen ( wat een prachtige koppies) kwamen op de rug van hun moeder de kerk in; zo mooi!
De dienst was heel bijzonder, kan hier eigenlijk al wel een heel verhaal over schrijven; vooral het zingen is zo mooi....
De dienst duurde wel 4 uur. Dat was iets minder.

Het weekend daarna het een safari gedaan, samen met een groep vrijwilligers uit het zuiden. Twee dagen lagen door bossen en over de savanne. Vooral tegen de avond krijgt alles zo'n mooie kleur. De groepen olifanten, giraffen, buffels die je dan ziet staan vergeet je nooit meer..... er stond ook een rondvaart op de Nijl op het programma en het klopt; er liggen nijlpaarden in de Nijl; en ook veel krokodillen!
Het was echt een super weekend!

Groetjes
Jeannet

  • 29 Juli 2016 - 18:25

    Everien:

    Hoi Jeanet,
    Wat een onvergetelijke ervaringen weer. Mooi hoor, geniet ervan, maar volgens mij doe je dat al. Ik hoor graag je verhalen als je terug bent.
    Liefs en nog veel plezier
    Everien

  • 29 Juli 2016 - 18:47

    Henriette:

    Hallo Jeannet,
    Wat geweldig weer om te lezen. En ja, voor een groep van 100 kinderen is wel even wat anders, maar jou na al die jaren ervaring wel toevertrouwd.
    En dan je weekenden, die zijn toch ook geweldig!? Wat maak jij weer veel mee! Veel plezier nog verder!
    Liefs Henriette

  • 30 Juli 2016 - 10:37

    Anneke:

    Hoi Jeannet.

    Wat geweldig om allemaal mee te maken.
    Prachtig om te lezen.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.

    Hartelijke groet en tot ziens.
    Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeannet

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 45121

Voorgaande reizen:

11 April 2019 - 03 Mei 2019

Drie weken in Nepal

21 April 2017 - 12 Mei 2017

Oeganda

08 Juli 2016 - 30 Juli 2016

Oeganda

02 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Proyecto Yannick

09 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Mi casa en Ipauratu

27 Juni 2013 - 27 Juli 2013

Guatemala

08 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Met 'Care4theKids' naar Vietnam

Landen bezocht: