De tweede klas en onze eerste les. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jeannet Jong - WaarBenJij.nu De tweede klas en onze eerste les. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jeannet Jong - WaarBenJij.nu

De tweede klas en onze eerste les.

Door: Jeannetdejong

Blijf op de hoogte en volg Jeannet

20 Juli 2012 | Vietnam, Hanoi

Elke dag is weer spannend; wat gaat er vandaag weer gebeuren. De mensen hier zijn erg aardig en behulpzaam, maar op een bepaalde manier ook ongrijpbaar; als je iets afspreekt betekent dat echt niet dat het ook zo gaat.
Zoals onze afspraak om dinsdag te starten met de tweede groep. Vrijdag hebben we met elkaar duidelijk afgesproken om op dinsdag hiermee te starten, maandagochtend kom ik op het project en zie ik dat het lokaal ingericht is en de kinderen en teachers al klaar zitten...(jammer dan, maar we starten toch echt pas op dinsdag)
Maar de groep draait nu bijna een week en iedereen is nu enthousiast. Ik ben veel in deze klas. Het is een groep met jonge kinderen, weinig concentratie en nog minder zitvlees... Verschillende kinderen zijn autistisch, in verschillende gradaties. Daarnaast zijn er ook kinderen met Down. Zo grappig; ze lopen, zitten, kijken en lachen net zoals de Downers in Nederland en hebben ook dezelfde ondeugende streken...
Na een week zijn de kinderen gewend ( een jongetje dat de eerste dagen overal om huilde is zelfs gestopt) en is het echt een klasje.

Op een of andere manier verloopt de communicatie redelijk goed. De jonge teachers spreken wel een beetje engels (al klinkt het wel heel anders) en willen graag oefenen.
En we hebben miss Thi, een vietnamese mvrouw die in dezelfde straat woont en veel voor de stichting doet. Zij komt vaak vertalen bij de besprekingen.

Maar soms leidt een foutje in de communicatie tot een leuke verassing. Gistermiddag nodigden 3 teachers ons uit. Ik had begrepen om iets te gaan drinken.....
Om 5 uur stonden ze met hun scooters in de stromende regen bij ons hotel met 2 extra helmen! We gingen uit eten en spring maar achterop....
Dat leek ons toch niet zo'n goed idee; we willwn graag heelhuids thuiskomen, dus wij in de taxi er achteraan.
Komen we bij een soort vietnamese snackbar. Wat we willen eten? Ik zei nog stoer dat ik alles lust wat zij eten.
Foutje, het werd een gekookte (broodmagere) in stukken gehakte kip, rijstsoep (rijstepap) en rauwkost (eerlijk is eerlijk, dit was wel te eten). Maar het was super gezellig en we hebben onze eerste les Vietnamees gehad.
Ik weet nu ook iets wat nog moeilijker is dan eten met stokjes; taaie kip kluiven met stokjes.......

Mijn 2de week zit er bijna op en ik trakteer mezelf op eem weekendje Hoi An, een toeristisch plaatsje vlak aan de kust. Even weg uit de stad, lekker aan zee, misschien nog een leuke dagtocht. Zondagavond kom ik weer terug.
Misschien zet ik vanvond nog een paar foto's van mijn klasje op mijn log, anders komt dat volgende week
Lieve groetjes allemaal,
Jeannet

  • 20 Juli 2012 - 06:44

    Henriette:

    Ik ga je gelijk de foto's sturen want ht is zo leuk dit te delen met de mensen in Nederland. En ja wat is iedereen enthousiast maar geweldig om te zien dat jij dit ook bent en dat je zoveel van je expertise over kan brengen binnen dit project. Je hebt het gehoord vanmiddag. Ze zien voor het eerst dat je deze kinderen iets kan leren en ze zijn zo blij met ons programma dat ze dit heel graag willen doorzetten en we zelfs een derde klas starten voor we vertrekken. Daar mogen we samen toch wel heel trots op zijn. Je bent een kanjer!!!

  • 20 Juli 2012 - 16:39

    Riekie:

    Hallo Jeannet, sorry dat ik niet eerder heb gereageerd, maar je zult het niet geloven, druk druk druk. Veel zieken en een paar mensen overleden met de daarbij behorende begrafenis. Nu weer wat rust. je verhalen halen fijne herinneringen naar boven. Wat is het toch een mooi land. Grappig dat je ook in Cao dai bent geweest. Wij vonden het net Eurodisney met al die kleuren. Wel heel bijzonder om te zien en mee te maken. fijn dat het goed gaat op het project en dat je het allemaal leuk vindt. Ik geniet met je mee vanaf hier. Vanmiddag Marjolein van Schiphol gebracht, mijn oren tuteren van het ratelen, maar ook weer hele mooie verhalen Ze zit nu met Lieke in bad. Net een neger met een heel wit kindje, erg leuk. Meid geniet nog een poosje, het gaat al weer snel. Ik hoop dat je Hoi An net zo leuk vindt als dat wij het vonden. Wel heel toeristisch maar toch heel leuk. We hebben daar een heel eind gefiets door het achterland. Als je tijd hebt misschien nog een idee. groetjes en een dikke knuffel, Riekie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeannet

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 45334

Voorgaande reizen:

11 April 2019 - 03 Mei 2019

Drie weken in Nepal

21 April 2017 - 12 Mei 2017

Oeganda

08 Juli 2016 - 30 Juli 2016

Oeganda

02 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Proyecto Yannick

09 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Mi casa en Ipauratu

27 Juni 2013 - 27 Juli 2013

Guatemala

08 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Met 'Care4theKids' naar Vietnam

Landen bezocht: